Przyznawanie dodatku mieszkaniowego.

← Usługi

Jednostka prowadząca sprawę

Urząd Miasta Stalowa Wola

Wydział Świadczeń Rodzinnych i Społecznych

156433482

E-mail

lmajcher@stalowawola.pl; kdul@stalowawola.pl

Osoba kontaktowa

Lidia Majcher, Katarzyna Dul

Ta usługa nie wspiera urządzeń mobilnych

Opis ogólny

Dodatek mieszkaniowy jest formą pomocy państwa dla osób, które nie są w stanie pokryć kosztów związanych z utrzymaniem mieszkania. Usługa umożliwia złożenie wniosku wraz z załącznikami określonymi w przepisach prawa o przyznanie dodatku mieszkaniowego, niezbędnych do naliczenia dopłaty do wydatków mieszkaniowych.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje w związku z zamieszkiwaniem w jednym lokalu mieszkalnym albo w związku z zajmowaniem jednego lokalu mieszkalnego.

Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywający w:

  • domu pomocy społecznej,
  • młodzieżowym schronisku wychowawczym,
  • schronisku dla nieletnich,
  • zakładzie poprawczym,
  • zakładzie karnym,
  • szkole, w tym szkole wojskowej

jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatne całodobowe utrzymanie. Osób tych nie wlicza się do składu gospodarstwa domowego przedstawionego we wniosku o dodatek mieszkaniowy.

Warunki przyznania pomocy w formie dodatku mieszkaniowego

  • dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, których średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekroczył w gospodarstwie jednoosobowym – 40 %, a wieloosobowy – 30 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu składania wniosku.

Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2023 roku wynosiło 7 155,48 zł

Zgodnie z powyższym przyjmuje się, że:

  • dochód w gospodarstwie jednoosobowym nie może przekroczyć kwoty 2 862,19 zł
  • dochód w gospodarstwie wieloosobowym nie może przekroczyć kwoty 2 146,64 zł

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. 2023 r. poz. 1335 t.j.).

Wymagane dokumenty

  1. wypełniony wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego wg obowiązującego wzoru dostępny w Wydziale Świadczeń Rodzinnych i Społecznych (stanowisko ds. Dodatków mieszkaniowych),
  2. zaświadczenia o dochodach netto wszystkich pełnoletnich członków gospodarstwa domowego za ostatnie trzy miesiące poprzedzające datę złożenia wniosku,
  3. w przypadku osób niepracujących i które nie są zarejestrowane jako bezrobotne składane jest oświadczenie pod odpowiedzialnością karną,
  4. wydruki z czynszu, , energii elektrycznej ( prognoza), faktury Miejskiego Zakładu Komunalnego - oryginały do wglądu i potwierdzenia.
Ta usługa wymaga podpisu elektronicznego za pomocą klucza weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego.

Sposób dostarczenia dokumentów

  • osobiście w Wydziale Świadczeń Rodzinnych i Społecznych Urzędu Miasta Stalowej Woli, 37-450 Stalowa Wola, ul. Wolności 7, pokój nr 3,
  • za pośrednictwem operatora pocztowego.
  • za pomocą środków komunikacji elektronicznej: aplikacja mObywatel, platforma e PUAP,

Ta usługa wymaga podpisu elektronicznego za pomocą klucza weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego.

Termin realizacji

Decyzja wydawana w terminie zgodnym z Kodeksem Postępowania Administracyjnego.

Miejsce załatwienia

Urząd Miasta Stalowa Wola

Wydział Świadczeń Rodzinnych i Społecznych

37-450 Stalowa Wola

ul. Wolności 7

Pokój nr 3

Opłaty

Opłaty skarbowej nie pobiera się na podstawie art.2 ust. 1 pkt. 1 lit. c ustawy z dnia 16 listopada 2006r. O opłacie skarbowej (Dz.U. 2023r. poz.2111)

Telefon kontaktowy

156433482

Tryb odwoławczy

Od decyzji w sprawie o dodatku mieszkaniowego służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Stalowej Woli, który wydał decyzję w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wypłaty dodatku.

RODO

Stosując się do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej: RODO) informujemy, iż na podstawie art. 13 RODO przysługują Ci określone poniżej prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Stalowej Woli z siedzibą w 37-450 Stalowa Wola, ul. Wolności 7. Dane inspektora ochrony danych są dostępne na stronie internetowej bip.stalowawola.pl w zakładce Urząd Miasta DANE TELEADRESOWE URZĘDU, e-mail: iod@stalowawola.pl. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e RODO w celu rozpatrzenia wniosku o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych - ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy kompetencyjne lub ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego i ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym. Posiada Pani/Pan prawo z wyjątkami zastrzeżonymi przepisami prawa do: żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania .W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu przez Gminę Stalowa Wola Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i jest obowiązkowe ze względu na przepisy prawa. Odmowa podania danych wiązać się będzie z brakiem możliwości rozpatrzenia wniosku.