Uznawanie wyroków zagranicznych.

← Usługi
Ta usługa nie wspiera urządzeń mobilnych

Opis ogólny

Usługa umożliwia złożenie wniosku o uznanie orzeczenia.

Podstawa prawna

  • Art. 1 ust. 1 pkt. a oraz art. 37 i 39 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 2201/2003 z dnia 27 listopada 2003 r. dotyczące jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich oraz w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej, uchylające rozporządzenie (WE 1347/2000).
  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1741 z późn zm. ).
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (j. t Dz.U z 2015r. poz. 783 z późn. zm.).
  • Art. 1145 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz. 101 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm. ).

Wymagane dokumenty

  1. UZNANIE ORZECZENIA DOTYCZĄCEGO ROZWODU/SEPARACJI/UNIEWAŻNIENIA MAŁŻEŃSTWA WYDANEGO PRZEZ SĄD PAŃSTWA OBCEGO NALEŻĄCEGO DO UNII EUROPEJSKIEJ (stosuje sie do orzeczeń wydanych po 01 maja 2004r.).
  • wniosek o uznanie orzeczenia
  • oryginał zagranicznego orzeczenia wraz z klauzulą prawomocności,
  • świadectwo określone w art. 39 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 2201/2003,
  • oryginał urzędowego tłumaczenia w/w dokumentów dokonanego przez tłumacza przysięgłego lub w przypadku osób będących poza granicami polski przez konsula,
  • w przypadku orzeczenia wydanego w postepowaniu zaocznym strona, która występuje o uznanie orzeczenia przedstawia:
    a) orginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu, z którego wynika, że pismo wszczynajace postępowanie lub pismo równorzędne zostało doręczone stronie, która nie stawiła się w sądzie
    lub
    b) dokument wskazujący, że strona przeciwna jednoznacznie zgadza sie z orzeczeniem.
  1. UZNANIE ORZECZENIA SĄDU PAŃSTWA OBCEGO W OPARCIU O PRZEPISY KODEKSU POSTĘPOWANIA CYWILNEGO (stosuje się do orzeczeń wydanych po 1 lipca 2009 roku ).
  • wniosek o uznanie orzeczenia
  • oryginał zagranicznego orzeczenia wraz z APOSTILLE
  • dokument stwierdzający, że orzeczenie jest prawomocne, chyba że prawomocność orzeczenia wynika z jego treści,
  • oryginał urzędowego tłumaczenia w/w dokumentów dokonanego przez polskiego konsula lub na terenie Polski przez tłumacza przysięgłego
  • w przypadku wydania orzeczenia w postepowaniu, w którym pozwany nie wdał się w spór co do istoty sprawy należy przedłożyć dokument stwierdzajacy, że pismo wszczynajace postepowanie zostało mu doręczone.
Ta usługa wymaga podpisu elektronicznego za pomocą klucza weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego.

Sposób dostarczenia dokumentów

Elektronicznie, listownie lub osobiście

Termin realizacji

Bez zbędnej zwłoki, a w sprawach skomplikowanych do 1 miesiąca.

Miejsce załatwienia

Urząd Stanu Cywilnego

37-450 Stalowa Wola

ul. ks. Józefa Skoczyńskiego 12

pokój nr 2

Opłaty

Opłacie skarbowej podlega:

  • wpisanie wzmianki dodatkowej - 11 zł.
  • pełnomocnictwo do wpisaniu zagranicznego aktu, jeśli takie zostało udzielone – 17,00 zł.

Pełnomocnictwo udzielone: wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki) oraz rodzeństwu i małżonkowi nie podlega opłacie skarbowej. Opłatę skarbową można uiścić przelewem na konto Urzędu Miasta w Stalowej Woli, nr rachunku 06 1020 4913 0000 9202 0117 4630

Telefon kontaktowy

156433471

E-mail

usc@stalowawola.pl, mmaziarz@stalowawola.pl, akostka@stalowawola.pl

Osoba kontaktowa

Marcin Maziarz

Tryb odwoławczy

Odwołania w sprawie odmowy naniesienia wzmianki dodatkowej rozpatruje Wojewoda Podkarpacki; adres: Podkarpacki Urząd Wojewódzki, ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów. Odwołanie kieruje się do Wojewody za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Stalowej Woli. Termin odwołania: 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Na podstawie art. 108 ust. 4 ustawy prawo o aktach stanu cywilnego Kierownik USC, który odmawia na podstawie art. 1146 kodesu postępowania cywilnego dokonania czynności na postawie orzeczenia organu państwa obcego, zawiadamia wnioskodawcę pisemnie o przyczynach odmowy, informując o prawie wstąpienia w trybie art. 1148 tego Kodeksu do sądu powszechnego o roztrzygnięcie, czy orzeczenie organu państwa obcego podlega albo nie podlega uznaniu.

Informacje dodatkowe

1. Na podstawie Rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/2003 z dnia 27 listopada 2003r. podlegają „ uznaniu” i wykonaniu w Polsce orzeczenia państw UE ( oprócz Danii), które zapadły w postepowaniu wszczętym po 01 maja 2004r.
W sytuacji gdy orzeczenie sądu państwa UE zostało wydane zaocznie, wnioskodawca przedstawia:

  • oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu, z którego wynika, że pismo wszczynające postępowanie lub pismo równorzędne zostało doręczone stronie, która nie stawiła się w sądzie;

lub

  • dokument wskazujący, że strona przeciwna jednoznacznie zgadza się z orzeczeniem.

2. Wniosek o uznanie orzeczenia wraz z załącznikami można składać:

  • osobiście,
  • za pośrednictwem osób przebywających w Polsce (w tym przypadku, należy dodatkowo przedłożyć pełnomocnictwo )
  • poprzez przesłanie dokumentów bezpośrednio na adres właściwego USC miejsca sporządzenia aktu małżeństwa.

Rozporządzenia nie ratyfikowała Dania.
3.Organem właściwym do uznania orzeczenia zagranicznego wydanego przed dniem 01 lipca 2009r. jest Sąd Okręgowy według miejsca zamieszkania.

RODO

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska)
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA Administratorami są: Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska, W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego administratorem jest Prezydent Miasta Stalowej Woli. DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora, Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora, Z administratorem – Prezydentem Miasta Stalowej Woli można się skontaktować się za pomocą poczty elektronicznej adres: um@stalowawola.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora, Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora, Administrator – Prezydent Miasta Stalowej Woli wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail iod@stalowawola.pl lub tel. +48 15 643 35 71 Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA Pani / Pana dane mogą być przetwarzane w celu: sporządzenia aktu urodzenia dziecka sporządzenia aktu małżeństwa sporządzenia aktu zgonu przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion wydania zaświadczenia o stanie cywilnym wydania odpisu aktu stanu cywilnego wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska. dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie wydania dokumentów z akt zbiorowych zameldowania nadania numeru PESEL przygotowania wniosków o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska oraz innych aktów prawnych. ODBIORCY DANYCH Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres: 1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia; 2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu. 3) pozostałe dokumenty będą przechowywane przez okres wynikający z Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. zNr 14, poz. 67 ze zm.). PRAWA PODMIOTÓW DANYCH Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy: - kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany; - kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska. INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.